***....Γευσου....Γευσεις....***



Σάββατο, 3 Δεκεμβρίου 2011

Μελομακάρονα εναντίον κουραμπιέδων





Τα Χριστούγεννα είναι πλέον γεγονός και τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες αποτελούν τους πρωταγωνιστές στην ομάδα των γλυκών.

Τέτοιες ημέρες δε νοούνται χωρίς τα αντιπροσωπευτικά αυτά γλυκά των Χριστουγέννων. Οι πιατέλες στα σπίτια έχουν ήδη γεμίσει, ενώ φούρνοι και ζαχαροπλαστεία έχουν κατασκευάσει τα γνωστά "βουνά" προκειμένου να τα απολαύσουν και όσοι δεν επιδίδονται στη ζαχαροπλαστική τέχνη.

Ομως ποιό από τα δύο αυτά γλυκά πρέπει να προτιμήσετε; Εάν ο διαιτολόγος σας (ο δυνάστης δηλαδή) σας επιτρέπει ένα γλυκό την ημέρα..., τι πρέπει να διαλέξετε τελικά, κουραμπιέ ή μελομακάρονο;


Η βασική πληροφορία, που ενδιαφέρει και τους περισσότερους, είναι το πόσες θερμίδες έχει ένα μελομακάρονο ή ένας κουραμπιές. Συγκεκριμένος αριθμός θερμίδων, για το κάθε γλυκό, δεν μπορεί να καθοριστεί, διότι αυτό εξαρτάται από τα υλικά αλλά και από το μέγεθος του γλυκού.

Υπάρχουν δηλαδή μελομακάρονα και κουραμπιεδάκια "μπουκιές" αλλά και πολύ μεγαλύτερα. Υπάρχουν επίσης και πολλές παραλλαγές στις συνταγές, όπως διαφορά στους ξηρούς καρπούς, αλλά και προσθήκη επικάλυψης σοκολάτας.

Προκειμένου να μπορέσει γίνει η σύγκριση των δύο γλυκών, χρησιμοποιείται ένα κοινό παραδοσιακό μελομακάρονο (χωρίς γέμιση ή σοκολάτα) και ένας παραδοσιακός κουραμπιές. Και τα δύο γλυκά έχουν το κλασσικό τους μέγεθος (το βάρος κυμαίνεται στα 40-50γρ).

Η ενεργειακή αξία λοιπόν, οι θερμίδες που αποδίδει δηλαδή το μελομακάρονο ή ο κουραμπιές δεν έχουν σημαντική διαφορά. Κυμαίνονται γύρω στις 200 θερμίδες.

Μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί πως είναι δυνατόν το μελομακάρονο που έχει τόσο σιρόπι και είναι και πιο βαρύ, να έχει παρόμοιες θερμίδες με τον κουραμπιέ. Η απάντηση είναι ότι το μελομακάρονο έχει μικρότερη περιεκτικότητα σε λιπαρά, τα οποία αποδίδουν εννέα θερμίδες ανά γραμμάριο, ενώ είναι πιο πλούσια σε απλά σάκχαρα (μέλι και ζάχαρη) τα οποία αποδίδουν 4 θερμίδες ανά γραμμάριο.

Υπάρχουν όμως σημαντικές διαφορές στη διατροφική αξία των δύο γλυκών. Αρχίζοντας από τα λιπαρά που περιέχουν τα δύο γλυκά, ο κουραμπιές περιέχει πολύ περισσότερα κεκορεσμένα λιπαρά από το μελομακάρονο διότι το λίπος που χρησιμοποιείται για την παρασκευή του κουραμπιέ είναι μερικώς ή εξολοκλήρου βούτυρο.

Ομως ακόμα και αν δεν είναι εξολοκλήρου βούτυρο, το άλλο μέρος είναι κάποιο φυτικό λίπος το οποίο περιέχει μερικώς υδρογονωμένα λιπαρά, τα οποία δεν είναι η καλύτερη επιλογή.

Αντίθετα το μελομακάρονο μπορεί να παρασκευαστεί με ελαιόλαδο, κάτι που το κάνει να υπερέχει σημαντικά έναντι του κουραμπιέ. Στη χειρότερη θα περιέχει κάποιο σπορέλαιο, οπότε και πάλι το ποσοστό κορεσμένων ή υδρογονωμένων λιπαρών θα είναι πολύ χαμηλό.

Τα υπόλοιπα βασικά συστατικά και των δύο γλυκών είναι το αλεύρι, οι ξηροί καρποί και το μέλι και η ζάχαρη για τα μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες αντίστοιχα.

Αν σας ενδιαφέρει λοιπόν μόνο η ενεργειακή αξία των γλυκών που θα φάτε, η επιλογή είναι δική σας. Αν όμως έχετε διατροφική συνείδηση και τις γιορτινές αυτές ημέρες, οι οποίες είναι από τη φύση τους φορτωμένες με αρκετά λιπαρά και κυρίως κορεσμένα (ζωικά), καλό θα ήταν να προτιμάτε τα μελομακάρονα, από τους κουρμαμπιέδες αφού τα πρώτα κερδίζουν τη "μάχη" στα διατροφικά σημεία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου